Publicēšanas datums 10/22
50 gadu laikā BMW ir radījis vairākus M sērijas modeļus, kas iegājuši vēsturē kā vieni no ātrākajiem šosejas automobiļiem īsteniem sporta auto entuziastiem. Sākot ar pārdrošo Betmobili, kas guva uzvaras apvidus automobiļu čempionātos, tika uzsākta M sērijas modeļu ražošana. BMW M sērijas 50 gadu jubilejas gadā apskatīsim pazīstamākos un slavenākos M sērijas modeļus no 70. gadiem līdz mūsdienām.
BMW 3.0 CSL E9 (1971)
BMW M pirmā apvidus kupeja 3.0 CSL parādījās 70. gados un tas ne tikai sasniedza tolaik ātrāko sērijveida automobiļu apļa laiku Nirburgringas Nordšleifē, bet arī ieguva sešas Eiropas apvidus automobiļu čempionāta trofejas. 1973. gada gala versijai bija milzīgi izliekti spārni, tāpēc 3.0 CSL tika iesaukts par Betmobili (no filmas “Betmens”), kas savā laikā kļuva par BMW autosporta seju. Lai gan 3.0 CSL nav oficiāli marķēts kā M automobilis, tas ir pirmais zīmola modelis, kas aizsāka sporta šosejas automobiļu ražošanu.
Dzinējs: 3,0/3,2 litru, sešu cilindru motors
Maksimālais ātrums: 222 km/h
BMW M1 E26 (1978)
Septiņdesmito gadu beigās toreizējā BMW Motorsport GmbH pirmais izstrādātais automobilis ar tam laikam pārsteidzošu ķīļa formu tika sagaidīts entuziastiski. To izstrādāja dizainers Džordžio Džudžaro (Giorgio Giugiaro) un tā formas pamatā ir BMW Turbo, ilggadējā dizainera Pola Braka (Paul Bracq) 1972. gada ideju rezultāts. Šaurie elipsveida režģi, nolokāmie priekšējie lukturi un skaidrās līnijas apvieno estētiku un dinamiku. Līdz 1983. gadam šis bija ātrākais sērijveidā ražotais automobilis Vācijā. Šis sporta automobilis ar dzinēju vidū sasniedza ātrumu 260 km/h, iedibinot M automobiļu tradīciju. No 1979. gada līdz 1981. gadam ar rokām tika izgatavoti tikai 460 automobiļi.
Dzinējs: 3,5 litru, sešu cilindru motors
Maksimālais ātrums: 260 km/h
BMW M3 E30 (1980)
BMW E30 M3 ar 300 zirgspēku jaudu sacīkšu versijā un gandrīz 200 zirgspēku jaudīgu homologācijas versiju, kas paredzēta braukšanai pa ceļiem, nāca tieši laikā 80. gadu modes un kultūras virpulī. Taču E30 M3 bija daudz vairāk nekā tikai statusa simbols pilsētas puišiem. M nodaļa to pārprojektēja no priekšgala līdz aizmugurei ar unikāliem virsbūves paneļiem, vieglām un uzlabotām balstiekārtas detaļām, sacīkstēm piemērotu pārnesumkārbu un diferenciatoru ar ierobežotu izslīdēšanu, kā arī 2,3 litru motoru.
Dzinējs: 2,3/2,5 litru, četru cilindru motors
Maksimālais ātrums: 228-249 km/h
BMW M635 CSi (1984)
M1 sešu cilindru dzinējs 1984. gadā atrada jaunu mājvietu – eiro specifikācijas M635 CSi dzinēja nodalījumā. M635 CSi, tautā iesaukts par haizivi, pateicoties tā garenajai formai ar nedaudz izvirzīto motora pārsegu. Sākotnēji automobilis varēja lepoties ar 286 zirgspēkiem, taču 1987. gadā M635 CSi nonāca Ziemeļamerikas tirgū un ieguva apzīmējumu M6, jo no M1 atvasināto motoru nomainīja pret mazāk jaudīgu BMW S38 dzinēju.
Dzinējs: 3,5 litru, sešu cilindru motors
Maksimālais ātrums: 254 km/h
BMW M5 E39 (1999)
Lai gan iepriekšējo M5 E34 versiju darbināja sešu cilindru dzinējs ar aptuveni 305 ZS, 1998. gadā to nomainīja V8 motors. Tā radās nepārspējamais E39 M5 ar skanīgu 5,0 litru V8 motoru ar 394 zirgspēkiem pie 6600 apgr./min un 368 ZS griezes momentu pie 3800 apgr./min, kas bija savienots ar sešpakāpju manuālo pārnesumkārbu. Vēl šodien E39 tiek uzskatīts par sporta sedana etalonu. 2001. gada atjaunotais modelis ieguva leģendāros Corona gredzena kvēlspuldzes lukturus.
Dzinējs: 4,9 litru, V8 motors
Maksimālais ātrums: 249 km/h
BMW M3 E46 (2000)
Brīnišķīgais M3 E46 bija pēdējais no šīs sērijas pirms modeļa raksturs pilnībā mainījās līdz ar V8 dzinēja ieviešanu. Kad 2000. gada nogalē tika radīts E46, tas joprojām bija aprīkots ar BMW sešu cilindru dzinēju – šoreiz ar 333 ZS, 8000 apgriezienu minūtē sarkano līniju, elektronisko droseļvārstu kontroli un iespēju pie stūres pārslēgt sešu pakāpju pārnesumkārbu ar lāpstiņām. Ierobežotā sērijā tika izdota arī CSL versija ar oglekļa šķiedras jumta paneli un uzlabotu ritošo daļu.
Dzinējs: 3,2 litru, sešu cilindru motors
Maksimālais ātrums: 249 km/h
BMW 1M Coupe (2011)
Dzinējs: 3,0 litru, sešu cilindru motors
Maksimālais ātrums: 249 km/h
BMW M4 CSL (2022)
Jaunā BMW M4 CSL jauda un dizains, divvietīgā konfigurācija, modelim raksturīgie šasijas uzlabojumi un īpaši šim nolūkam izvēlētās aprīkojuma funkcijas ir radītas braukšanai trasē. M4 CSL gēni, kas ir kopīgi ar tā sacensību specifikācijas radinieku BMW M4 GT3, atspoguļojas arī tā veiktspējas raksturlielumos. Testa braucienos BMW M4 CSL uzrādīja visu laiku ātrāko apļa laiku sērijveidā ražotam BMW automobilim – 3,7 sekundes paātrinājumam no 0 līdz 100 km/h un 10,7 sekundes paātrinājumam no 0 līdz 200 km/h. Īpašās sērijas modeļa ražošana sākās vien šogad un būs pieejama ierobežotā daudzumā – tikai 1000 eksemplāros.
Dzinējs: 3,0 litru, sešu cilindru motors
Maksimālais ātrums: 307 km/h
BMW XM (2022)
BMW XM ir M sērijas jubilejas gada galvenais notikums, un tas ir arī pirmais BMW M oriģinālais modelis kopš BMW M1 radīšanas. Inovatīvā M Hybrid piedziņas sistēma, ekstravagantais dizains un progresīvā luksusa atmosfēra automobiļa iekšpusē rada jaunu interpretāciju par vidējās jaudas sporta automobiļa (SAV) koncepciju augstas veiktspējas segmentā. Tā pamatā ir jaunizstrādāts, augstspiediena V8 motors ar modernāko M TwinPower Turbo tehnoloģiju. Astoņu cilindru dzinējam palīdz elektromotors, kas integrēts astoņu pakāpju M Steptronic transmisijā, piedziņas sistēmai nodrošinot maksimālo kopējo griezes momentu 800 Nm/590 ZS.
Dzinējs: 4,4 litru, astoņu cilindru motors
Maksimālais ātrums: 249 km/h